|
ChallengeТут будуть сформульовані деякі задачі та питання (як відомі так поки що і не розв'язані). Більшість задач і питань призначені для студентів, але деякі задачі будуть цікаві і професіоналам (знавцям теорії ймовірностей, матстату тощо), тому, якщо у Вас є бажання обговорити ту чи іншу задачу – пишіть чи приходьте. Отже, першою розглянемо задачу про ханойські вежі. Формулюється вона дуже просто – є три стрижні, на одному з яких N дисків різного діаметру. Треба перекласти всі диски на третій стрижень, використовуючи другий як допоміжний, дотримуючись двох умов, по-перше, перекладати можна тільки по одному диску, а по-друге, ніколи більший диск не повинен бути над меншим. Розв'язання цього завдання відоме, тобто, відомий і алгоритм перекладання дисків (як рекурсивний, так і нерекурсивний) і навіть найменша необхідна кількість перекладань. Питання: а скільки в середньому буде зроблено перекладань, якщо людина, яка їх робить, не знає алгоритму і перекладає диски виключно навмання, дотримуючись при цьому двох вищевказаних правил? Спробуйте розв'язати цю задачу і отримати відповідь у явному вигляді для \(N = 3\) або \(N = 4\), а якщо зможете, то і для \(N = 24.\) Проста задача. У турнірі кожна команда зіграла з кожною іншою командою по одному разу, причому 25% команд жодного разу не виграли. Скільки команд брало участь у турнірі? У літак, в якому 100 місць, збираються в порядку черги зайти 100 пасажирів, першою з яких стоїть бабуся, яка сідає на перше-ліпше місце, тобто навмання обирає собі місце. Інші пасажири поводяться нормально, тобто займають місця згідно з купленими квитками, і тільки якщо чиєсь місце вже зайняте, він займає будь-яке з вільних місць. Яка ймовірність того, що останній, хто стоїть у черзі, займе своє законне місце? Як зміниться розв'язок, якщо розглянути іншу кількість пасажирів (за умови, що кількість місць завжди дорівнює кількості пасажирів)? Яка ймовірність того, що серед навмання розставлених в ряд чисел від \(1\) до \(n\) жодне число не займе місце зі своїм номером? Скільки є різних способів зафарбувати 8 клітин у таблиці \(5\times 4\) так, щоб у кожному рядку та в кожному стовпці була хоч одна зафарбована клітина?
Задача Ейнштейна. Є 5 будинків 5 різних кольорів. У кожному будинку живе по одній людині 5 різних національностей. Кожен п'є один і той самий напій, курить певну марку сигарет і тримає певну тварину. (Колір будинку, національність, напій, марка сигарет і тварина не повторюються).
Питання: кому належить риба? Спробуйте отримати точну відповідь в задачі про мости для \(m = 4, n = 5.\) Для \( 0 \lt t \lt 1 \) знайти \[ \int\limits_{0}^{\pi } { \int\limits_{\max \left\{ -1;\ \cos x-\frac{t}{\sin x} \right\}}^{\cos x} { \frac{dy}{\sqrt{1-{y^2}}}dx. } } \] Тут "знайти" означає "подати у вигляді аналітичної функції від t (без інтеграла)". Ось ще одна підступна задача, що сягає корінням в теорію ймовірностей, але яку можна дуже компактно і красиво сформулювати у термінах алгебри. Отже, припустимо, що у нас є квадратна бінарна матриця (тобто усі її елементи це \(0\) і \(1\)) \(A = ||a_{ij}||\;\; (i,j=1,…,n)\) (\(n \gt 2\), - це важливо!). Відомо, що на діагоналі стоять нулі, а всі недіагональні елементи \( a_{ij} \) задовольняють умову \( a_{ij} = 1 - a_{ji}.\) Відомо, що одиничний вектор \(W=(1,1,…,1)'\) є власним вектором матриці \(B=A\cdot A.\) Чи буде (завжди?/іноді?/ніколи?) \(W\) також власним вектором для матриці \(A?\) Ця задача має дуже красивий не-алгебраїчний розв'язок (так би мовити, на пальцях його можна донести і до школяра). Цікаво, а чи є красивий розв'язок методами алгебри? |
Шарапов М.М. 2007-2025